WORKSHOP – TERAPIA CENTRATĂ PE OBIECTIVE ȘI SOLUȚII, 29-30 iunie 2024, CLUJ NAPOCA

În mod tradiţional, terapia s-a orientat îndeosebi asupra trecutului căutând în copilăria clientului originea simptomelor/problemelor sale actuale. După 1960, odată cu dezvoltarea terapiei comportamentale, a gestaltterapiei şi terapiei familiale etc., centrul atenţiei terapeuţilor a devenit prezentul “aici şi acum”. A devenit din ce în ce mai evident că angajarea într-un travaliu de “arheologie psihologică” face din psihoterapie un proces lung, costisitor, speculativ şi cu rezultate incerte.

Astăzi terapia este pe cale să-şi schimbe ţinta temporală a analizei şi intervenţiei, trecând de la focalizarea asupra prezentului la centrarea pe viitor. Această orientare nu se interesează de felul în care au apărut simptomele, nici chiar de factorii care întreţin aceste simptome, ci se centrează îndeosebi asupra mijloacelor de rezolvare a acestora, pe obiective şi soluţii.
Terapia centrată pe soluţii şi pe viitor îşi are originile în lucrările lui Milton Erickson, echipa terapeutică a Institutului de Cercetări Mentale (Mental Research Institute – “M.R.I.”) de la Palo Alto şi echipa Centrului de Terapie Familială Scurtă (Brief Family Therapy Center) condusă de Steve de Shazer.

Principiile care fundamenteaza aceasta interventie psihologica sunt: centrarea pozitivă, pe soluţie şi pe viitor facilitează schimbarea în direcţia dorită, excepţiile sugerează soluţii, schimbarea se manifestă tot timpul, schimbarea mică conduce la schimbări mai mari, cooperarea este inevitabilă – nu există eşec, există feed-back, oamenii au resursele necesare rezolvării problemelor lor.

FORMATOR: PROF. UNIV. DR. ION DAFINOIU, psihoterapeut, formator și supervizor în cadrul Asociaţiei Române de Hipnoză Clinică, Relaxare și Terapie Ericksoniană (ARHTE), președintele ARHTE, autor și coautor al mai multor volume de specialitate, printre care: Sugestie și Hipnoză (Dafinoiu, I. Societatea de Știință &Tehnică, 1986), Hipnoza Clinică. Tehnici de inducție. Strategii Terapeutice (Dafinoiu, I., Vargha, J.L., 2003, Polirom) și Psihoterapii Scurte. Strategii, metode, tehnici (Dafinoiu, I., Vargha, J.L., 2005, Polirom).

FURNIZOR: Asociaţia Română de Hipnoză Clinică, Relaxare şi Terapie Ericksoniană

COSTUL CURSULUI: 145 euro,  membrii ARHTE beneficiază de o reducere de 15% (126 euro)

NUMĂR MAXIM DE PERSOANE: 40

NUMĂR DE ORE: 15 ore de formare

PROGRAMUL: Vom lucra sâmbată 29 iunie intre orele  9.00 -13.00 și 14.00 – 18.00 și duminică, 30 iunie,de la  9.00 la  14.00 . Locația va fi stabilită  în funcție de numărul de participanți.

CUI SE ADRESEAZĂ: Poti participa dacă ești  psiholog, psihoterapeut sau  consilier școlar  indiferent dacă ești într-un program de formare sau nu.
TERMENUL LIMITĂ PENTRU ÎNSCRIERE: 2 iunie 2024

NU SE ACORDĂ CREDITE COPSI, terapeuții de orientare ericksoniană vor putea folosi orele în cadrul activităților formative asociate programului de formare

PENTRU A TE ÎNSCRIE dă click pe linkul de mai jos: https://docs.google.com/forms/d/1H93LlwrlKzU_wIMFoELKQz6lCPe_HZ4xiWYc-ISYvfk

CONTACT:  email: psi.focus @ gmail.com ; tel:  0745522884 (luni-vineri orele 13.00-15.00), www.psifocus.ro

NE VOM LĂRGI/APROFUNDA CUNOȘTINȚELE DESPRE:

Deseori, dorința de schimbare a clienților se manifestă sub forma unor plângeri sau acuze. Interviul terapeutic își propune să provoace clientul la transformarea acestor acuze în scopuri care trebuie să respecte anumite criterii: să fie formulate într-o manieră pozitivă, într-o formă afirmativă din punct de vedere gramatical, să fie exprimate în termenii acțiunii mai degrabă decât în termenii unor stări interne, să fie formulate în termeni „aici și acum” și cât mai specific posibil, să fie plasate în domeniul controlat de client și formulate în limbajul acestuia. Interviul terapeutic centrat pe obiective și soluții valorifică principiile și condițiile prezentate și se finalizează cu descoperirea principalelor resurse ale clientului și formularea primelor prescripții comportamentale.
“ Obiectivul hipnozei centrate pe solutii nu este acela de a-i determina pe pacienti sa-si exploreze partea refulata a memoriei, nici de a trata evenimentele traumatizante ale trecutului, nici de a-i programa cu credinte noi si pozitive. Dimpotriva, obiectivul ei este de a stimula si utiliza procesele inconstiente, amintirile si experientele, pentru a rezolva problema si a crea o aşteptare a schimbării”. (O’Hanlon & Weiner-Davis, 1995, p.172)
“Modelul clasă de probleme/clasă de soluţii”(O’Hanlon & Martin,1992, p.131) orienteaza foarte bine interventia terapeutică. Terapeutul care alege aceasta strategie trebuie sa parcurga urmatorii pasi:

  • Introducerea problemei pacientului într-o clasă de probleme. Clasa de probleme este alcătuită din toate problemele potențiale care au la bază aceleași procese psihocomportamentale. Pentru identificarea acesteia, terapeutul trebuie să-și pună următoarea întrebare: Cum anume pacientul produce simptomul (problema)?
  • Identificarea clasei de soluții. Aceasta este alcătuită din totalitatea situațiilor, experiențelor în care pacientul dovedește că se comportă într-o manieră adaptativă neactivând procesele psihocomportamentale, identificate în etapa anterioară, care pot genera probleme. Întrebarea generală pe care trebuie să și-o pună terapeutul este: În ce situații pacientul dovedește că are resursele necesare rezolvării problemei (simptomului)?
  • Evocarea acestor resurse utilizând întrebări directe, metafore, analogii, fenomene intrahipnotice etc.
  • Transferul acestor resurse la situația problemă pentru care pacientul solicită ajutorul. De cele mai multe ori acest transfer este realizat de pacient în mod inconștient, deoarece acesta are tendința inconștientă de a relaționa întregul comportament al terapeutului, întrebările acestuia, cu problema sa. Transferul poate fi realizat și în timpul transei, prin utilizarea unor sugestii directe sau indirecte, ori în afara transei cu ajutorul unor prescripții terapeutice.

PLATA SE VA EFECTUA ÎN CONTUL:
RO72BRDE270SV48189522700
ASOCIAŢIA INSTITUTUL PENTRU TEHNOLOGII PSIHOLOGICE CONTEXTUALE,
CIF 29945029
Târgu Mureş, strada Tineretului, nr.2, jud. Mureş